Nejhoršími tvory před Alláhem jsou ti, kdo stále ještě nevěří v islám
Ukázka z nové publikace Výklad koránu - Část třetí: Verše 45–63 se obracejí k věřícím a říkají jim, aby nenapodobovali ty, kteří, jako „rod Faraónův... neuvěřil ve znamení Alláhova“ (verš 52). (Zde opět „znamení“ je ájat, slovo používané pro verše Koránu.) Neboť „Nejhoršími tvory před Bohem jsou ti, kdo byli zatvrzele nevěřící a stále ještě nevěří“ (verš 55) – další náznak toho, že nevěřící si nezaslouží žádný respekt ani ohled. Pokud se muslimové „obávají zrady“ od nevěřících, se kterými mají úmluvu, měli by jednoduše úmluvu porušit (verš 58).
Ibn Kathír říká, že to znamená, že muslimové by měli nevěřícím říci, „že rušíte úmluvu. Tímto způsobem budete v rovnocenném postavení, v tom, že vy i oni budete vědět, že mezi vámi existuje stav války a že dvoustranná mírová úmluva je neplatná.“ Muslimové by měli „připravit proti nim všechno, co jsou schopni postavit ze síly a oddílů jezdeckých, aby zastrašili nepřátele Boží i nepřátele své (verš 60), přičemž by měli být připraveni uzavřít mír, pokud je k tomu ochoten nepřítel (verš 61). Někteří se však nedomnívají, že toto příměří by mělo mít neomezené délku.
Qutb vysvětluje: „V době, kdy byla zjevena tato súra, Bůh nařídil svému Poslovi, aby zůstal v míru s těmi skupinami, které se zdržely boje proti němu a muslimům, ať už uzavřely s muslimy formální smlouvu nebo ne. Prorok pokračoval v přijímání mírového vztahu s nevěřícími a lidmi dřívějších zjevení, dokud nebyla zjevena súra 9, kdy mohl přijmout pouze jednu ze dvou alternativ: buď přijali islám, nebo platili džizju [daň vybíranou od nemuslimů, kteří jsou pod ochranou muslimské vlády, podle Koránu 9:29], což naznačovalo stav míru. Jinak byla jedinou alternativou válka, kdykoli bylo pro muslimy proveditelné ji vést, tak aby se všichni lidé podrobili pouze Bohu.“