"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Stojíš v cestě zájmům USA na Ukrajině? Tak tě obviníme, že jsi ruský agent ..

Autor: Petr Markvart | Publikováno: 24.10.2022 | Rubrika: Evropa
Vlajka - Ukrajina

Lidem mimo vojenský obranný průmysl, asi jméno Vjačeslava Alexandroviče Boguslajeva moc neřekne. Třiaosmdesátiletý letecký konstruktér, manažer, průmyslník a filantrop, který stál od roku 1988 v čele největší ukrajinské společnosti, vyrábějící letecké motory, je živoucí legendou a zároveň i výstražným příkladem, kam až vede politizace klíčových průmyslových odvětví v našich zemích.
 
Společnost "Motor Sič", s tradicí od r. 1907 a se sídlem v ukrajinském Záporoží, vyráběla od časů Sovětského svazu širokou paletu pohonných jednotek pro letouny i vrtulníky, včetně motorů pro český cvičný proudový letoun L-39. Za období své existence jeho konstrukční kancelář a výrobní závod vyprodukovaly statisíce motorů, pomocných energetických jednotek a dalších agregátů pro desítky zemí, používajících bývalou sovětskou, později ruskou, či ukrajinskou techniku. 
 
Po roce 2014, kdy se na Ukrajině chopily politické moci po převratu tzv. "prozápadní síly", vojensko-technická a obchodní spolupráce s Ruskou federací ochladla a společnosti nezbylo, než hledat odbyt pro své výrobky jinde. Čína tehdy sháněla pohonné jednotky pro svůj nový cvičný a lehký bojový letoun L-15 a další programy, a tak čínská společnost Skyrizon odkoupila v roce 2017 podíl 41% akcií a zavázala se investovat do kolabujícího výrobce motorů 250 mil. USD.
Tento krok však podráždil Spojené státy, které nepřály pokračování této spolupráce a donutily tehdy ukrajinskou vládu čínskou investici alespoň zablokovat, aniž by však samy byly schopné jakýkoli odbyt pro pohonné jednotky Motor Siče nabídnout. Čínská strana proto zažalovala Ukrajinu za zmařenou investici a domáhá se u mezinárodní arbitráže odškodnění ve výši 3,5 mld. USD. Po pokusu Donalda Trumpa o řešení situace prodejem sporného podílu Eriku Princovi, majiteli žoldácké agentury Blackwater, které však proběhlo až na samém konci jeho volebního období, už dále snaha o řešení problému nepokračovala.
 
Vlády se ujal Joe Biden a po brutálním nátlaku Spojených států, nakonec uvalil v lednu 2021 ukrajinský prezident Zelenskij svým dekretem na čínského investora sankce a zakázal další dispozice s jeho majetkem na Ukrajině. Zároveň nechal své pochopy vyhlásit plán na znárodnění společnosti, aby "mohla být navrácena ukrajinskému lidu". V posledním zoufalém pokusu o zvrat situace a záchranu společnosti, se vedení podniku pokusilo o majetkový vstup turecké společnosti Baykar Makina, jemuž dodává v současnosti stovky pohonných jednotek pro jeho bojové drony Bayraktar, které se vyznamenaly při obraně Ukrajiny na jaře 2022. 
 
Ani to se však nespokojené velmoci nelíbilo. Levné turecké drony se totiž mezitím staly favoritem vlád středních i menších zemí, z nichž některé se s jejich pomocí úspěšně brání americkým "barevným revolucím" (Egypt, Irák, Etiopie nebo Libye). A tak tedy zbývalo odstranit poslední překážku v tomto boji o zbankrotování jednoho z největších ukrajinských průmyslových podniků, který ještě před deseti lety zaměstnával přes 20 tisíc lidí, aktivního a schopného spolumajitele a předsedu správní rady.
 
Vjačeslav Boguslajev (věřte, že nikoho z nás by ani ve snu nenapadlo říkat mu ukrajinsky "Bohuslajev", ač byl rodilým Ukrajincem), nositel nejvyššího ukrajinského vyznamenání "Hrdina Ukrajiny", byl zadržen 23. října 2022 ráno příslušníky ukrajinské zpravodajské služby SBU a uvězněn pro podezření z "vlastizrady" poté, co se opakovaně pokusil uchránit průmyslový podnik, kterému zasvětil celý svůj život, před nenasytným americkým molochem, který sice nikomu nepomůže, ale každého může zničit.
 
Fotografie ze zatčení Boguslajeva
Fotografie ze zatčení Boguslajeva
 
Analogií s tímto případem by se v našem obranném průmyslu daly najít desítky, či stovky. Však také, dnes prosperující společnosti ERA Pardubice, Tatra Kopřivnice či LET Kunovice, byly v období svého největšího úpadku, vlastněny právě americkými "strategickými partnery". Nemluvě o výrobci proudových letounů Aero Vodochody, který po působení společnosti Boeing ve svých vlastnických strukturách, vypadal jako krajina po nájezdu mongolské hordy.
 
Tak, až Vám zase budou tvrdit, že patříme "na Západ".
 

Milí čtenáři, dlouhodobě je velkým problémem ekonomická neudržitelnost provozu našeho webu, kdy nás bojkotují vyhledávače i reklamní společnosti, čili příjmy jsou nízké a zdaleka nepokryjí náklady. Proto provoz našeho webu je možný hlavně díky obětavým dárcům, proto prosím podpořte provoz našeho unikátního webu. Děkujeme všem, kdož nás podporujete. právě díky vaší podpoře se nám daří monitorovat šíření islámu v ČR. Prosím nepodceňujte hrozbu islamizace České republiky! Jsme dnes jediná skupina aktivistů, která v ČR trvale již mnoho let monitoruje šíření islámu, islamismu a projevy islámského extremismu. 

 
Jak nám můžete pomoci?
Sdílejte naše články.
 
Nebo finančním darem:
Číslo účtu: 209672916 / 0600, Moneta Money Bank, Variabilní symbol: 001
IBAN: CZ90 0600 0000 0002 0967 2916
BIC (SWIFT): AGBACZPP

 

Přečtěte si více informací o mešitách a muslimech v České republice:

 

Klíčová slova: válka  | Amerika
383 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

RSS feed Zasílání upozornění
Čtěte také
Výklad Koránu

Základy islámu a jejich výklad

Stručný životopis zakladatele islámu

Islám a terorismus

Súmrak európskej civilizácie - Barbari sa zmocňujú Európy
Články autora
Průzkum
Podlehnete zastrašování novodobých svazáků? Necháte se zastrašit prorežimními medií a aktivisty nebo naopak jste odhodlání podpořit odpor proti protektorovi Fialovi a přijít na další protivládní demonstraci?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď
Doporučujeme
Knihu chraň!